Miksi ihmeessä peruskoulun fysiikan nettikurssi?

Yksi suurimmista ongelmista on oppimisen tuessa. Luovumme juuri kolmiportaisesta tuesta, joka oli kauhistuttava villi länsi. Erityisluokkia ja -kouluja lakkautettiin eriarvoisuuden nimissä ja inkluusiosta tuli päivän sana. Samaan aikaan puuttuivat selkeät linjaukset siitä, mitä eri tuen portailla tarkoittiin. Oppilaat, joilla oli samanlaisia haasteita saattoivat olla eri kouluissa eriarvoisessa asemassa. Erilaisten tuen haasteiden määrä yleisopetuksen ryhmissä kasvoi, mutta luvatut tukitoimet eivät koskaan päätyneet luokkahuoneiden sisälle. Nyt odotamme jännittyneinä, miten oppimisen tuen muutokset tulevat vaikuttamaan koulujen arkeen. Pelkonamme on, että muutokset tarkoittavat vain muutoksia kirjaamiskäytänteissä, ja lupaukset konkreettisista muutoksista jäävät tyhjiksi. Odotimme oppimisen tuen lakimuutosta, jonka oli tarkoitus vähentää kirjaamisvelvoitteita. Kuitenkin elokuussa 2025 voimaan astuneen lakimuutoksen jälkeen opettajien työmäärät näyttävät lisääntyneen. Osassa kouluista opettajia velvoitetaan kirjaamaan jokaisen oppitunnin jälkeen yksityiskohtaisesti, millaista ryhmäkohtaista tukea kukin oppilas on saanut.

Me opettajat olemme väsyneitä siihen taakkaan, joka meidän harteillamme on. Olemme väsyneitä kirjaamisvelvoitteisiin ja siihen, että meille ei tarjota edellytyksiä hoitaa työtämme hyvin. Kouluarjessa todistamme sitä, miten Gaussin käyrä on kääntynyt ylösalaisin. Oppilaat jäävät ilman tarvittavaa tukea, ja turhautuneille vanhemmille meillä ei ole antaa mitään.

Osaamisen tason nostamiseksi tarvitaan konkreettisia toimia. Tiedostan voimattomuuteni tässä yhteiskunnallisessa ongelmassa, mutta paljon voimme onneksi tehdä. Sydämestäni toivon, että tämä materiaali löytää tiensä mahdollisimman monen nuoren luokse sinne, minne opettaja ei ehtinyt: kotisohvalle, sairaalakouluun, S2-oppilaan tueksi ja kiireisten opettajien avuksi.