Fysiikka on helppoa

Opettajana näen oppilaiden erilaisuuden. On niitä, joiden silmät loistavat innosta ja joiden mieli hamuaa tietoa ihmeellisestä kaikkeudesta. Ja on heitä, joille fysiikan tunneille saapuminen on taistelua. Yksi jännittää, koska tunne riittämättömyydestä on syvään juurtunut. Toisella on oppimisvaikeus ja haasteita toiminnanohjauksessa. Kolmas ahdistuu ryhmätyötilanteissa, ja neljännellä on kielivaikeuksia.

Fysiikka ei ole vain kouluaine. Fysiikkaa on kaikkialla ympärillämme ja sen ymmärtäminen avartaa maailmankatsomusta. Mutta fysiikan oppiminen ei tapahdu hetkessä ja se on suuri haaste TikTokin vauhtiin tottuneille nuorille. Se vaatii syvällistä ajattelua, aiemman tiedon yhdistämistä uusiin ilmiöihin ja kykyä tarkastella asioita useasta näkökulmasta. Fysiikka ei ole ulkoa oppimista, vaan oivaltamista. Ja oivaltaminen vaatii aikaa. Fysiikassa menestymisessä pätevät samat yksinkertaisen neuvot kuin muidenkin oppiaineiden opiskelussa: riittävästi unta, taukoja, liikuntaa ja toistoa. Lisäksi tarvitaan uskallusta kohdata epävarmuus ja uskoa omiin kykyihinsä.

Minä tiedän, mikä on vaikeaa. Vaikeinta on katsoa vierestä, kun lapsi epäröi, pelkää epäonnistuvansa tai luovuttaa kokonaan. Mutta vielä vaikeampaa on aikuisena vaatia häntä astumaan epämukavuusalueelle. Vanhemmat – minä pyydän: uskaltakaa!

Nuori kyllä löytää omat kykynsä. Yhdessä!